نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کار

برند از جمله واژه هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و متخصصین از دیدگاه خود به تعریف و تحلیل آن پرداخته اند. قبل از تعریف مفاهیمی همچون برند و برندسازی، باید توجه داشته باشیم که مفاهیمی همچون تبلیغات، بازاریابی و فروش و … هر یک واژگانی کاملا مستقل هستند که در برخی از موارد دچار اختلاط می شوند. با ما همراه شوید تا نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها در این مطلب بیشتر آشنا شوید.

تعریف برند از زبان بازاریابان بزرگ جهان

طی سال های اخیر با توجه به پیچیدگی مفاهیم برند و برندسازی تعاریف متعددی از آنها شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم، سپس تعریف مولف از هر یک تبیین می گردد.

گاردنر و لوی در تعریف برند می گوید:

برند عاملی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در بر می گیرد. برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته اند و در جامعه به صورت هویتی  شناخته شده و نمود یافته است، با مشتری سخن می گوید .

نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها

استفن کینگ در تعریف برند می گوید:

محصول چیزی است که در کارخانه ساخته می شود و برند چیزی است که مشتری آن را خریداری می کند .

کریستین ژیواژ در تعریف برند می گوید:

برند شما تعهد و یا وعده ایست که در هر حرکت و تصمیم گیری سازمانی، در هر اقدام بازاریابی و هر تعامل با مشتری به او می دهید و در دراز مدت هم تلاش می کنید به آن وفادار باشید .

در کل برند چیزی نیست که در دفتر یا محل کار خود بسازید، بلکه باید سعی کنید آن را در ذهن مخاطب خود ایجاد کنید و زمانی یک مجموعه در اصطلاح برند می شود که مشتریان و مخاطبین آن را متعلق به خود بدانند و روی آن تعصب داشته باشند .

تعریف مؤلف از برند:

ترکیبی از عوامل ملموس و غیر ملموس که در قالب یک برنامه مدون باعث افزایش ارزش یک نام تجاری و در نهایت دلیل فروش یک کالا یا خدمات باشد .

نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها

۴ تجزیه و تحلیلی که می توان از تعریف مولف از برند داشت:

در ادامه ۴ تجزیه و تحلیلی که می توان از تعریف مولف از برند داشت را با هم بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید:

۱.همانگونه که از اولین کلمه عبارت بالا مشخص است، برند ترکیبی از عواملی مانند تبلیغات(فضای آنلاین و آفلاین)، تکنیک های بازاریابی و … است که هر یک به تنهایی نمی توانند انتظارات مربوط به برندسازی یک مجموعه را برآورده سازند و فقط با تلفیقی منطقی و حساب شده از عوامل ذکر شده و دیگر ابزارها می توان در برندسازی موفق شد.

نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها

۲.در دومین بخش عبارت « ملموس و غیر ملموس» مورد توجه قرار گرفته است که تعبیری از این مفهوم است که برند در ذهن مشتری شکل می گیرد و مسائل ناملموس بیشتر از مسائل ظاهری و ملموس بر ذهن مشتری تاثیر گذار است.

بر همین اساس در تعیین استراتژی های بازاریابی باید بر عوامل ناملموس بیشتر از ملموس تمرکز کرد. این باور که محصولات برندهای معتبر، محصولات با کیفیتی دارند پس داشتن محصولات با کیفیت متضمن برندهای هستند، همیشه صادق نیست.

برای تایید این حرف می توانید به شکایت بسیاری از تولیدکنندگان که از این مطلب گلایه می کنند که با دارا بودن کیفیت مناسب نتوانسته اند سهم زیادی از بازار را کسب نمایند، توجه نمایید .

۳.بخش بعدی که در تعریف برند مورد توجه مولف قرار گرفته است عبارت در « قالب یک برنامه مدون» است.

این بخش از تعریف برند می گوید برندسازی نیازمند یک برنامه مدون و استراتژی بلند مدت، هماهنگ و برنامه ریزی شده است و با حرکات و فعالیت های منطقی هر چند مناسب و خوب نمی توان نتیجه مطلوبی در برندسازی گرفت.

خیلی از شرکت ها فکر می کنند اگر در مناسبت های خاص و هر چند وقت یک بار فعالیت های خوب، مثبت و حساب شده ای را انجام دهند می توانند در مسیر برندسازی حرکت کنند.

هرچند انجام درست این فعالیتها ممکن است در کوتاه مدت به افزایش فروش منجر شوند اما اگر به دنبال جایگاه به برندهای معتبر در زمینه کاری خود هستید باید همین فعالیت های حساب شده در قالب یک برنامه مدون و دراز مدت صورت پذیرد تا مخاطب به یکسری رفتارها از سوی شما عادت کند.

نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها

۴.بخش بعدی که در تعریف برند مورد توجه مولف قرار گرفته است عبارت در « دلیل فروش یک کالا یا خدمات باشد » است.

باید توجه داشت که ممکن است اکثر فعالیت های مربوط به برندینگ زیبا و شیک باشند اما دلیلی نمی شود که هر فعالیت شیک، زیبا و حتی بکری باعث افزایش فروش محصولاتمان گردد.

برخی شرکت ها آنقدر درگیر نو و زیبا بودن استراتژی های برندسازی خود می شوند که برنامه هایی را تهیه می کنند که در عین زیبا بودن، هزینه های گزافی که عمدتا از سوی دفاتر تبلیغاتی به آن ها تحمیل می شود را پرداخت و فقط باعث می شوند مخاطبین بگویند عجب کار جالبی!

جمع بندی مقاله و کلام پایانی

در این مقاله به نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها و تعریف برند از زبان بزرگترین بازاریابان جهان پرداختیم و در ادامه تجزیه و تحلیلی که از تعریف مولف از برند می توان برداشت کرد را با هم بررسی کردیم تا درک بهتری نسبت به تعریف برند داشته باشید.

در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و تجارب خود را درباره نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کارها را با ما و دیگر دوستانتان در قسمت نظرات این مطلب به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

 

نکات مشاوره برندسازی برای کسب و کار

مدیریت سایت
ارسال شده در
مشاوره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.